Sök utbildning:

Senaste utbildningsnyheter

Studiekanalen i sociala medier

 

knapp_sk_twitter 
 

Prenumerera på våra nyheter via RSS

Callcenter/kundtjänst

Callcenter/kundtjänst - yrkesguide och sökbara utbildningar

Bland arbetsuppgifterna i ett callcenter ingår att svara på frågor om olika produkter och tjänster eller att ställa frågor i samband med marknadsundersökningar. Callcentermedarbetare kan ha olika titlar, beroende på var och med vad de arbetar. De kan till exempel kallas för kundtjänstmedarbetare, kundkommunikatör, operatör och kundrådgivare.


Det är vanligast att man inom callcenter är arbete med inkommande samtal. Rådgivning är en vanlig arbetsuppgift, som kräver att man kan mycket om produkter och en eller flera verksamheter. När man istället arbetar med utgående samtal rör det sig ofta om försäljning/telemarketing eller om opinionsundersökningar.

Vad krävs det för utbildning för att jobba inom callcenter?

Det räcker oftast med gymnasieutbildning för att få jobb på ett callcenter. Allt fler företag satsar på callcenters. Det sker en utveckling av tjänsterna som innebär att de blir mer avancerade.

Utbildningar